zaterdag 8 december 2012

Op een grote paddenstoel, rood met witte stippen !


Op het moodboard van mijn Secret Santa stond : ' ik hou van rood met witte stippen !' En wat is er nu roder met witte stippen dan een paddenstoel? Bijna onmiddellijk besloot ik dat ik een paddenstoel zou maken, al wist ik niet hoe ik daaraan zou beginnen. 
Toevallig kwam ik deze schattige kussentjes tegen op Etsy. En toevallig (of niet?) vond ik deze foto ook terug op de  to-do-pinterestpagina van mijn Secret Santa! En geef nu toe, dit zijn het soort projectjes dat voor eeuwig en altijd op je to-do-list blijven staan!
Deze 2 kussentjes gaan binnenkort, samen met nog andere dingen richting mijn Secret Santa, maar daar meer over eens het pakje is aangekomen.
Hopelijk heeft ze zo'n 2 stoeltje van de bekende zweedse meubelwinkel. Maar ik ga ervan uit dat elk gezin met kinderen minsten zo één stoeltje in huis heeft ! 

Ik maakte tijdens het maken ook foto's, dus een kleine handleiding kan je hieronder vinden. 




Benodigdheden :
2 cirkels met diameter 30 cm  ( ik gebruikte 28 cm, maar het mag toch iets groter ) uit n rode fleece. 
cirkeltjes uit witte vilt  of fleece. ik gebruikte er 3 van 6 cm en 7 van 3.5 cm ( = theelichtje)
8 *  20 cm lint.
vulling voor kussens. 






Verdeel de cirkeltjes op 1 cirkel. Let op dat je voldoende van de rand blijft, want je moet dit straks nog dicht stikken.

Zigzag de cirkeltjes vast. Het ziet er dan zo uit: 

( je kan dit ook met flockfolie erop strijken)



voorkant
achterkant



Maak 8 lintjes van 20 cm.  Ik gebruikte hiervoor biaislint dat ik dubbel stikte. 




Vouw je cirkel in 4  en merk de naden. Hier komen de lintjes om ze aan het stoeltje te bevestigen. 
Vouw de cirkel opnieuw open. Je zou nu 4 puntjes ( de diagonalen) gemerkt moeten hebben. Spelt de lintjes per 2 vast en hecht ze stevig vast. 


















Leg de andere cirkel bovenop de cirkel dat je net maakte. Goede kanten op elkaar ! De lintjes en witte stippen zitten dus binnenin.
Stik rondom rond op 1 cm. Vergeet niet tussen 2 lintjes een opening ( 5 cm) te laten om het geheel te keren en te vullen. Stik voor de zekerheid een tweede keer rond, zo is het kussentje extra stevig. Draai het geheel om, dit gaat heel gemakkelijk met de lintjes die binnenin zitten.
Vul het geheel op met kussenvulling. Dit vind ik het moeilijkste gedeelte: je moet de vulling mooi verspreiden en gelijkmatig verdelen. Maar ik reken op de kinderen hun poepjes om dit werk te vervolledigen.
Naai tenslotte het keergat met de hand dicht. Klaar ! 







En zeg nu zelf, dat zou hier  toch ook nog mooi staan ! 

1 opmerking:

  1. Die stoeltjes komen idd op vele plaatsen voor, onder andere bij ons. Wat een super idee om daar zo'n kussentje op te maken, dit komt zeker op mijn lijstje. Geslaagd zou ik zeggen!

    spurrewubsie.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen