dinsdag 30 juli 2013

Assorti


Zoonlief kreeg een groeispurt en heeft dus nood aan nieuwe kleding! Gisteravond had ik grootse plannen.
Het begon bij de Charlie. Ik tekende het patroon, maar bleek dat ik niet de geschikte vlieseline in huis had. Dus het getekende patroon van de Charlie werd aan de kant geschoven. een gewone T-shirt uit Ottobre dan maar, slim fit ! Dat leek me ideaal. Mijn ervaring leert dat Ottobre meestal grote maatjes zijn. Dus tekende ik maatje 104 voor zoonlief. Maar dit leek me toch wel klein. Maatje groter zou beter zijn, opnieuw patroon overtekenen dus, het DERDE voor die avond en ik had nog steeds niets gemaakt.

De slimfit van Ottobre, makkelijk te maken. Ik volgde de handleiding. FOUT!! Volgens ottobre moest ik het ribtricot op de juiste maat knippen, hiervoor moest ik het patroon meten en naadwaarde toevoegen. Niet goed, want iedereen weet dat je de boordjes beter wat kleiner maakt tegen het flubberen !
En jawel, mijn mouwen flubberen. Ik deed eentje helemaal los en begon opnieuw, maar het flubbert nog steeds! De stof is helemaal uitgerokken. Dus mouw 2 liet ik voor wat het was. Zoonlief moet het maar doen met flubberende mouwen. Ik ben benieuwd of het ook zo opvalt als hij het aanheeft.



Bleek dan ook nog eens mijn tweeling naald kapot te zijn. Dus koos ik voor een alternatieve manier om de zoom om te leggen. Met nog een leuk resultaat.


Ik had nog voldoende stof over voor iets kleins. Ook de kleinste kreeg een groeischeut, dat gaat zo bij baby's! 
In dezelfde Ottobre 3/2011 vond ik dit. Aangezien er nog meer mooi weer aankomt, was een nieuw zomerkleedje wel op zijn plaats.  Ik verlengde het geheel met 6 cm en liet het een beetje uitschuinen en hupseke een kleedje. Ik wou er nog aan beginnen gisteravond. Maar na mijn gepruts, besloot ik dat het verstandiger was te wachten. Vanmorgen vol goede moed aan begonnen. De boorden deed ik op mijn manier --> geen geflubber als resultaat :-) En in een mum van tijd een nieuwe outfit ! 





Ik heb nooit goed begrepen waarom mensen hun kinderen persé hetzelfde wilden kleden. Tweelingen die niet uit elkaar te halen zijn, die dan nog eens hetzelfde aan hebben, waarom zo moeilijk maken?! Broers, zussen in dezelfde outfit? Het gaat er bij mij niet in, er zijn zoveel mooie dingen.
Wel ik moet bekennen, vanaf vandaag kunnen mijn kinderen ook assorti door het leven !



3 opmerkingen:

  1. aah dat van die flubberende mouwen wist ik nog niet, bedankt voor de tip ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat flubberen he... Ik ben er nog niet goed genoeg in om dat te vermijden... Helaas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet het bandje echt een heel stuk kleiner maken.
      Bv je meet 25 cm ( zonder naad) dan neem ik een bandje van 22 cm

      Of zoals Mamasha het zo moi kan zeggen : (http://madebymamasha.blogspot.be/2011/06/de-xy-files-t-shirts-tricot-en.html)

      Tips bij werken met boordstof?
      Voor mouwboorden, halsboorden, ... knip je uit de boordstof rechthoeken. De afmetingen van zo'n rechthoek zijn:
      BREEDTE: 2 x de breedte die je wil + 2 cm naadwaarde (1 cm aan elke kant). Stel je wil een mouwboordje dat na afwerking 2 cm breed is zoals hier, dan moet de breedte van je boordstuk 6 cm zijn.
      LENGTE: 3/4 van de omtrek waar het voor dient + 2 cm naadwaarde (1 cm aan elke kant). Stel dat je halslijn 40 cm in omtrek is, dan moet de lengte van je boordstuk 32cm zijn. Met zo'n lengte zorg je voor een aansluitend effect, niet te vast, niet te los.
      Boordstof kun je, met de afmetingen hier net beschreven, als een band aan een pand of mouw zetten, maar je kan het er ook in biaisvorm aanstikken. Beide gevallen worden in de handleiding hieronder beschreven.
      Geen zin in het lezen van een handleiding? Let bij het stikken van boordstof dan op de verdeling van de lengte van het stuk. Speld het midden van de aanzetnaad van de boordstof op het midden van de rand waarop gestikt moet worden. Verdeel de twee helften van beide stoffen nog een keer in twee en speld ook die punten vast. Bij het stikken hou je de randen van de stoffen gelijk en trek je zacht aan de boordstof zodat de lengte van de aanzetnaad van de boordstof en de rand van het te stikken stuk stof tussen twee speldjes gelijk is.

      Verwijderen